BMW 1800 TiSA (Touring International Sonderausführung) oli eriseeria, mille BMW esitles 1964. aastal eesmärgiga homologeerida oma Neue Klasse sedaan rahvusvaheliseks ringrajaspordiks. See oli esimene kord, kui BMW pakkus tehasest spetsiaalselt ette valmistatud võistlusautot klientidele – tegemist oli tõelise eelkäijaga hilisematele M-divisjoni mudelitele.
Aluseks oli BMW 1800 Ti, kuid TiSA versioon erines olulisel määral. Auto sai võimsamaks arendatud 1,8-liitrise neljasilindrilise M10 mootoriga, mis tänu kõrgema surveastmega silindripeale, kahesolex karburaatoritele ja võidusõiduks kohandatud süütele arendas kuni 132 hobujõudu – muljetavaldav näitaja 1960. aastate keskpaigas sedaani kohta.
Auto jõu kandis teele viiekäiguline sünkroniseerimata manuaalkast (Getrag), mille kõrval oli saadaval ka neljakäiguline variant. TiSA sai sportliku vedrustuse, ketaspidurid kõigil ratastel ning kergemad aknad ja salongisisu, et vähendada kaalu ja parandada dünaamikat. Kiirusomadused olid muljetavaldavad: 0–100 km/h ligikaudu 9 sekundit ja tippkiirus umbes 190 km/h.
Et FIA homologeerimisreegleid täita, tuli BMW-l toota vähemalt 200 eksemplari, ja just nii palju TiSA-sid ka valmis. Neid pakuti ainult valitud klientidele, kes pidid olema seotud motospordiga – näiteks eratiimid ja professionaalsed võidusõitjad. Auto saavutas edu mitmetel Euroopa ringradadel ja rallidel, tuues BMW nimele tuntust võistlusspordi areenil.
Mudelauto on toodetud Minichamps poolt. Tegemist on limiteeritud seeriaga, kokku toodetud 1008 mudelit.
The BMW 1800 TiSA (Touring International Sonderausführung) was a special series introduced by BMW in 1964 with the goal of homologating its Neue Klasse sedan for international touring car racing. It marked the first time BMW offered a factory-prepared competition car to selected customers – a true forerunner to the later M division models.
Based on the BMW 1800 Ti, the TiSA version differed significantly. The car was equipped with a more powerful version of the 1.8-liter M10 four-cylinder engine, which, thanks to a higher compression cylinder head, twin Solex carburetors, and race-optimized ignition, produced up to 132 horsepower – an impressive figure for a mid-1960s sedan.
Power was delivered via a five-speed unsynchronized manual gearbox (Getrag), though a four-speed variant was also available. The TiSA featured a sport-tuned suspension, disc brakes on all four wheels, and lightweight glass and interior components to reduce weight and enhance performance. Its performance figures were remarkable: 0–100 km/h in approximately 9 seconds, with a top speed of around 190 km/h.
To meet FIA homologation requirements, BMW had to produce at least 200 units, and that is precisely how many TiSAs were built. They were offered only to selected customers with motorsport credentials – including private teams and professional drivers. The car achieved success in numerous European touring car races and rallies, helping establish BMW’s name in international motorsport.
The scale model is produced by Minichamps. It is a limited edition, with a total of 1,008 units manufactured.
BMW 1800 TiSA (Touring International Sonderausführung) oli eriseeria, mille BMW esitles 1964. aastal eesmärgiga homologeerida oma Neue Klasse sedaan rahvusvaheliseks ringrajaspordiks. See oli esimene kord, kui BMW pakkus tehasest spetsiaalselt ette valmistatud võistlusautot klientidele – tegemist oli tõelise eelkäijaga hilisematele M-divisjoni mudelitele.
Aluseks oli BMW 1800 Ti, kuid TiSA versioon erines olulisel määral. Auto sai võimsamaks arendatud 1,8-liitrise neljasilindrilise M10 mootoriga, mis tänu kõrgema surveastmega silindripeale, kahesolex karburaatoritele ja võidusõiduks kohandatud süütele arendas kuni 132 hobujõudu – muljetavaldav näitaja 1960. aastate keskpaigas sedaani kohta.
Auto jõu kandis teele viiekäiguline sünkroniseerimata manuaalkast (Getrag), mille kõrval oli saadaval ka neljakäiguline variant. TiSA sai sportliku vedrustuse, ketaspidurid kõigil ratastel ning kergemad aknad ja salongisisu, et vähendada kaalu ja parandada dünaamikat. Kiirusomadused olid muljetavaldavad: 0–100 km/h ligikaudu 9 sekundit ja tippkiirus umbes 190 km/h.
Et FIA homologeerimisreegleid täita, tuli BMW-l toota vähemalt 200 eksemplari, ja just nii palju TiSA-sid ka valmis. Neid pakuti ainult valitud klientidele, kes pidid olema seotud motospordiga – näiteks eratiimid ja professionaalsed võidusõitjad. Auto saavutas edu mitmetel Euroopa ringradadel ja rallidel, tuues BMW nimele tuntust võistlusspordi areenil.
Mudelauto on toodetud Minichamps poolt. Tegemist on limiteeritud seeriaga, kokku toodetud 1008 mudelit.
The BMW 1800 TiSA (Touring International Sonderausführung) was a special series introduced by BMW in 1964 with the goal of homologating its Neue Klasse sedan for international touring car racing. It marked the first time BMW offered a factory-prepared competition car to selected customers – a true forerunner to the later M division models.
Based on the BMW 1800 Ti, the TiSA version differed significantly. The car was equipped with a more powerful version of the 1.8-liter M10 four-cylinder engine, which, thanks to a higher compression cylinder head, twin Solex carburetors, and race-optimized ignition, produced up to 132 horsepower – an impressive figure for a mid-1960s sedan.
Power was delivered via a five-speed unsynchronized manual gearbox (Getrag), though a four-speed variant was also available. The TiSA featured a sport-tuned suspension, disc brakes on all four wheels, and lightweight glass and interior components to reduce weight and enhance performance. Its performance figures were remarkable: 0–100 km/h in approximately 9 seconds, with a top speed of around 190 km/h.
To meet FIA homologation requirements, BMW had to produce at least 200 units, and that is precisely how many TiSAs were built. They were offered only to selected customers with motorsport credentials – including private teams and professional drivers. The car achieved success in numerous European touring car races and rallies, helping establish BMW’s name in international motorsport.
The scale model is produced by Minichamps. It is a limited edition, with a total of 1,008 units manufactured.
Originaalfoto päris autost. Original photo of the real car